Cele szczegółowe | Zadania | Metody i techniki pracy |
---|---|---|
Poprawa rozwoju psychoruchowego dziecka | - wielodyscyplinarne kompleksowe działania diagnostyczne dokonane przez zespół terapeutyczny - ujednolicenie testów diagnostycznych i dopasowanie narzędzi diagnostycznych do możliwości psychofizycznych wychowanków - opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych - wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna dzieci od 3 do 7 roku życia - prowadzenie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym - prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim - nauka somatognozji - wyrabianie orientacji przestrzennej |
- metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku - metoda Dobrego Startu - kinezjologia edukacyjna P. Dennisona - metoda Affolter - metoda ruchu rozwijającego W. Sherbourne - zabawy paluszkowe wg M. Bogdanowicz - metoda Knillów |
Rozwijanie kompetencji społecznych | - rozwijanie dojrzałości społecznej - wyrabianie sprawności w samoobsłudze - wyrabianie umiejętności współpracy z innymi ludźmi - nauka pełnienia ról społecznych - pomoc w odnalezieniu się w warunkach integracji |
- socjoterapia - hipoterapia - dogoterapia - elementy dramy - metoda opowieści ruchowej J. C. Thulin |
Poprawa ogólnego stanu zdrowia oraz wyrabianie umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym | - objęcie podopiecznych rehabilitacją leczniczą i opieką zdrowotną - w szczególnych przypadkach zapobieganie pogarszaniu się stanu zdrowia - nauczanie zachowań prozdrowotnych (przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała, dbałość o higienę osobistą, racjonalne odżywianie) - wdrażanie do uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych i sportowych - dostosowanie działań opiekuńczych do potrzeb dzieci z wieloraką niepełnosprawnością (nauka i pomoc w przemieszczaniu się, podczas czynności fizjologicznych, spożywania pokarmów, ubierania i rozbierania się, ochrona przed niebezpieczeństwami) - obniżanie napięcia, stresu i emocji rodzin będących efektem trudnej sytuacji życiowej spowodowanej chorobą dziecka - zapewnienie transportu |
- kinezyterapia - fizjoterapia: * metoda NDT-Bobath, * metoda PNF * integracja sensoryczna, * nauczanie kierowane - fizykoterapia - hydroterapia - hipoterapia |
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej | - rozwijanie werbalnych i alternatywnych form komunikowania się | - psychostymulacyjna metoda rozwoju mowy i myślenia - systemowa terapia językowa - metoda J. Cieszyńskiej - metoda Dobrego Startu - metoda 18 struktur wyrazowych - piktogramy - Makaton - praca z wykorzystaniem komunikatorów |
Wdrażanie dzieci do zainteresowania otaczającym światem | - tworzenie warunków do rozbudzania kontaktów z kulturą, udział w rekreacji (w tym w turystyce i sporcie) | - biblioterapia - arteterapia - drama - metoda ośrodków pracy |
Usprawnianie procesu myślenia | - wyrabianie wrażliwości
i sprawności w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego funkcjonowania - usprawnianie wielozmysłowe - stymulacja czucia - wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-czuciowo-ruchowej |
- metoda rozwijania percepcji wzrokowej wg Frostig - metoda J. Cieszyńskiej - integracja sensoryczna - metody zabawowe - zabawy i ćwiczenia z elementami muzyki |
Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień, umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach | - rozwijanie ekspresji twórczej - usprawnianie grafomotoryczne i manualne - uwrażliwianie słuchowe i melodyczne - prowadzenie terapii zajęciowej |
- metoda rozwijania umiejętności grafomotorycznych wg Tymichowej - metoda malowania dziesięcioma palcami - techniki plastyczne - arteterapia - muzykoterapia |
Rozwój umiejętności współżycia w grupie | - prowadzenie sesji socjoterapeutycznych | - rozmowa kierowana - socjoterapia - metody relaksacyjne |
Pomoc dziecku w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej | - wdrażanie podopiecznych i ich rodzin do uczestnictwa w imprezach lokalnych - współpraca z różnymi instytucjami i służbami spoza OREW np. z władzami, policjantem, księdzem, innymi szkołami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi ośrodkami rehabilitacyjno-edukacyjnymi |
- spotkania z ciekawymi ludźmi - turnusy rehabilitacyjne |
Poprawa rozumienia i zaspokajania przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka |
- organizowanie warsztatów i poradnictwa psychopedagogicznego oraz rehabilitacyjnego dla rodzin - uzyskiwanie od rodziców informacji o upodobaniach oraz preferowanych przez dziecko formach aktywności - dostarczanie rodzicom niezbędnej wiedzy o dziecku oraz uwrażliwienie ich na potrzeby i możliwości dziecka - włączenie rodziców w proces diagnozy funkcjonalnej (tworzenie IPET-ów) -wspólne ustalanie z rodzicami kierunku działań realizowanych w ośrodku i w domu - wprowadzenie comiesięcznych „dni otwartych” dla rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych - wspieranie psychiczne oraz poradnictwo życiowe dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i ich rodzin |
- wywiad kliniczny - rozmowa kierowana - wykład - warsztat - pogadanka - instruktaż |
Kształtowanie korzystnych postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym |
- popularyzowanie potencjalnych możliwości i prawa do godnego życia osób z upośledzeniem umysłowym poprzez organizowanie wystaw, uczestnictwo dzieci w imprezach wewnętrznych i zewnętrznych | - happening - pokazy - wystawy - uczestnictwo w Dniu Godności Osób Niepełnosprawnych |
Cele szczegółowe | Rozwijane umiejętności- dziecko samodzielnie lub pomocą: |
---|---|
Kształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych | - spożywa posiłki - zachowuje bezpieczeństwo podczas spożywania posiłków - posługuje się łyżką - myje ręce i twarz - ubiera się i rozbiera - dobiera odzież do warunków pogodowych - sygnalizuje potrzeby fizjologiczne |
Wdrażanie do nawiązywania kontaktów społeczno-emocjonalnych | - rozpoznaje, identyfikuje wybrane emocje - nawiązuje kontakt z drugą osobą |
Pobudzanie i rozwijanie zmysłów | - odznacza się wrażliwością zmysłową |
Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej | - porównuje przedmioty - grupuje przedmioty - spostrzega globalnie - liczy na konkretach |
Rozwijanie percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej | - rozróżnia dźwięki ze swojego otoczenia - dłużej koncentruje się na sygnałach słuchowych |
Kształtowanie orientacji przestrzennej | - podejmuje próby kontroli nad własnymi ruchami - rozumie pojęcia przestrzenne |
Wspomaganie i rozwijanie motoryki dużej i małej | - rozpoznaje elementy własnego ciała - jest bardziej sprawny ruchowo - jest bardziej rozluźniony - manipuluje przedmiotami - ma sprawniejsze ręce |
Rozwój mowy i myślenia | - komunikuje się w sposób werbalny lub pozawerbalny - nazywa przedmioty z najbliższego otoczenia - wykazuje umiejętność prostego wnioskowania - wypowiada się w sposób spontaniczny |
Cele szczegółowe | Potencjalne umiejętności dziecka. Dziecko: |
---|---|
Przywracanie mowy, która się nie wykształciła | - rozumie znaczenie przedmiotów i zjawisk ze swojego otoczenia - komunikuje się gestem i mimiką - poddaje się biernym i czynnym ćwiczeniom artykulacyjnym - podejmuje próby samodzielnej komunikacji |
Wyrównywanie opóźnień mowy | - podejmuje komunikację spontaniczną - poddaje się ćwiczeniom artykulacyjnym - poszerza swój słownik czynny i bierny |
Likwidowanie przyczyn i skutków pierwotnych oraz wtórnych , do których zalicza się zarówno pedagogiczne, jak i psychologiczne podłoże zaburzeń mowy | - ma lepszą koordynację wzrokowo-ruchowo – słuchową - dokonuje klasyfikacji przedmiotów na materiale tematycznym -wyodrębnia elementy wspólne i różnicujące na ilustracjach - słuchowo rozróżnia znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu - ma lepszą pamięć mechaniczną, symultaniczną i sekwencyjną - porządkuje świat od strony lewej do prawej ( w zapisie) |
Nauka komunikacji pozawerbalnej | - posługuje się gestami i mimiką podczas wydawania komunikatu - posługuje się komunikatorami - pokazuje wyuczone piktogramy - stosuje wyuczone gesty Makatona |
Wyrabianie sprawności językowej, budowanie kompetencji językowej | - swobodnie uczestniczy w rozmowie - inicjuje i kończy kontakt interpersonalny - opisuje ilustrację - opowiada historię na dowolny temat - powtarza zasłyszane zdanie lub frazę z odpowiednią intonacją - wypowiada się wyrazami lub zdaniami - czyta lub podejmuje takie próby - pisze lub podejmuje takie próby - liczy na konkretach |
Usprawnianie toru oddechowego | - potrafi więcej wyrazów wypowiedzieć na wydechu - podejmuje próby wydłużania swoich wypowiedzi - recytuje wiersze |
Dbałość o wyrazistość mowy | - ma sprawniejszy aparat artykulacyjny (motorykę ust i języka) - połyka ślinę podczas mówienia i jedzenia - zamyka i otwiera usta stosownie do sytuacji społecznej i komunikacyjnej (mniej ślini się) - sprawniej je - właściwie odtwarza brzmienie wywoływanych głosek (najpierw w izolacji, potem sylabach, wyrazach i zdaniach) |
Rozwijanie kompetencji społecznej | - inicjuje, podtrzymuje i kończy kontakt - używa zwrotów grzecznościowych - wyraża w sposób werbalny swoje emocje |
Cele szczegółowe | Umiejętności Dziecko: |
---|---|
Rozwijanie koncentracji | - słucha poleceń - wydłuża czas pracy podczas wykonywania ćwiczeń - spokojnie wysłuchuje czytaną bajkę, opowiadanie - spokojnie maluje, rysuje, lepi |
Rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych | - dokonuje klasyfikacji przedmiotów - dokonuje uogólnień i różnicuje elementy zbioru - dokonuje analizy i syntezy na materiale tematycznym - buduje wieże z klocków - dobiera elementy i figury do kształtu - podejmuje ćwiczenia grafomotoryczne - zamalowuje kontury obrazków - podejmuje próby posługiwania się nożyczkami - ma wypracowany właściwy chwyt do manipulowania przedmiotami |
Prowokowanie dziecka do podjęcia własnej aktywności | - rozpoznaje smaki - rozpoznaje kolory - doświadcza istnienia własnego ciała - nawiązuje i kończy kontakt - inicjuje zabawę |
Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji | - panuje nad negatywnymi przejawami emocji - swobodnie wyraża pozytywne uczucia - chętniej poddaje się ćwiczeniom i terapiom |
Rozwijanie empatii | - gestem lub słowem okazuje pozytywne uczucia - niesie pomoc innym dzieciom |
Bogacenie zasobu słownictwa | - bierze udział w zabawach spontanicznych i kierowanych - słucha bajek |
Nauka komunikacji werbalnej i niewerbalnej | - wykorzystuje gesty Makatona - stosuje piktogramy - posługuje się komunikatorami |